3 dôvody, prečo expandovať na rumunský trh

Máte na Slovensku úspešný e-shop? Ďalší rast vášho podnikania môžete zabezpečiť expanziou do zahraničia. To vám okrem stovky nových zákazníkov ponúkne aj nárast tržieb a množstvo príležitostí na rozvoj vášho podnikania. Správne zvolenými krokmi zvýšite za hranicami povedomie o svojom e-shope a ukážete svoje silné stránky. Spísali sme pre vás 3 dôvody, prečo sa oplatí expandovať na zahraničný trh. 

Posuňte svoje online podnikanie na zahraničné trhy. Predbehnite konkurenciu a získajte možnosť osloviť milióny nových zákazníkov. Expandujte na overený trh s pomocou odborníkov, ktorí sa postarajú o všetko potrebné. 

V našom blogu sa dozviete, prečo je expandovanie na zahraničný trh výhodné. Priblížime vám vývoj trhu v konkrétnych číslach, odporučíme, čo robiť a ako začať úspešne expandovať. 

Obsah článku:

  1. Aktuálny vývoj a smerovanie e-commerce rumunského trhu 
  2. 3 najpodstatnejšie dôvody, kvôli ktorým sa oplatí expandovať do Rumunska
  3. Rumunský trh v číslach
  4. Ako prispôsobíme slovenský e-shop, aby bol pre rumunský trh atraktívny 

Aktuálny vývoj a smerovanie e-commerce rumunského trhu

Rumunsko disponuje jednou z najdôležitejších digitálnych ekonomík v regióne strednej a východnej Európy. E-commerce trh sa neustále rozvíja a zväčšuje, čomu v určitom smere dopomohla aj epidémia koronavírusu, teda COVID-19. Spotrebitelia si počas nej objednávali viac služieb a produktov online, čím internetový predaj rumunských podnikov vzrástol. Vrchol dosiahol v prvom roku pandémie. Ako na Slovensku, tak aj v Rumunsku sa zvýšil podiel firiem, ktoré predávajú cez internet, a reštaurácie sa zamerali hlavne na donášky. 

V roku 2021 rumunský e-commerce trh zaznamenal hodnotu 6,2 miliardy eur. Podľa odhadcov GPeC (Komunita rumunských online predajcov hodnotiacich dynamiku trhu) a ARMO (Rumunská asociácia internetových obchodov) sa v roku 2022 vyšplhal až na hranicu 6,3 miliardy eur. 

3 najpodstatnejšie dôvody, kvôli ktorým sa oplatí expandovať do Rumunska

  1. dôvod – Neustály rast trhu

Rumunský e-commerce má veľký potenciál rastu a rozvoja s predikciou zdvojnásobenia trhovej hodnoty do desiatich rokov. Trh je otvorený a pripravený na rast. Rozsah produktov, ktoré sa predávajú online, sa každý deň zvyšuje, a preto sa zvyšuje aj záujem o rumunský trh. Podľa INS spravilo v roku 2022 až 66 % používateľov internetu aspoň jednu online objednávku. V porovnaní s rokom 2021 nastal nárast o 8,7 %. 

  1. dôvod – Ešte stále malá konkurencia a veľký potenciál

Rumunský trh sa stále rozrastá, čo potvrdzujú aj štatistiky a čísla. Ako príklad môžeme uviesť prieskum predstaviteľov eMAG, ktorí hovoria o tom, že v ponuke rumunských internetových obchodov je približne 15 miliónov rôznych produktov, pričom v Nemecku je ich cez 100 miliónov. 

  1. dôvod – Rumunskí klienti si zvykli na nákup zo zahraničia

Tak ako si slovenskí zákazníci zvykli na objednávanie zo zahraničia, aj tí rumunskí si zvykli na nákup zo zahraničných e-shopov. Ak je e-shop dôveryhodný, má spoľahlivú zákaznícku podporu a správne preloženú stránku, v zákazníkovi to vybuduje dôveru a nebojí sa vytvoriť objednávku. 

Ak chcete úspešne expandovať a prilákať klientelu, stavajte na dôvere. Treba si však dať pozor na množstvo vecí, preto sme pre vás spísali najčastejšie chyby, ktoré robia e-shopy pri expanzii.  

Rumunský trh v číslach

  • Podľa štúdie iSense Solutions pre GPeC, ktorá sa uskutočnila v septembri 2022, až 25 % respondentov nakupovalo okrem domácich internetových obchodov aj v internetových obchodoch na európskom trhu, čo oproti 21 % v roku 2021 predstavuje nárast. 
  • Priemerná hodnota transakcií vykonaných na počítači v Rumunsku vzrástla, čomu nasvedčujú štatistiky 2Performant – v roku 2022 minuli Rumuni v priemere 70,75 eur za nákupy vykonané cez počítač. V roku 2021 to bolo priemerne 66,67 eur. Mobilné transakcie mali v rokoch 2021 a 2022 podobnú priemernú hodnotu nákupného košíka, teda 46,47 a 46,48 eur. 
  • Počet mobilných transakcií, čiže online objednávok, je v porovnaní s počítačovými transakciami výrazne vyšší. V roku 2022 dosiahli objednávky cez mobil až 76,7 % v porovnaní s rokom 2021, kedy to bolo 69,8 %. Rumunský sektor e-commerce stále rastie a viac ako 80 % návštevnosti tvoria mobilné zariadenia. 

Ako prispôsobíme slovenský e-shop, aby bol atraktívny pre rumunský trh

Dávame si záležať na tom, aby sme slovenský e-shop maximálne adaptovali na rumunský trh tak, aby bol atraktívny a úplne sa prispôsobil požiadavkám rumunských zákazníkov. Rumunskí klienti si zakladajú na dobrých recenziách a odporúčaniach iných zákazníkov, preto je potrebné dbať aj na to. Ak je to pre daný web relevantné, určite odporúčame zaregistrovať sa na portáloch, akými sú napríklad tzv. rumunský Amazon, teda eMag.ro či porovnávače cien. 

Dôraz kladieme hlavne na:

  • odbornosť a presnosť prekladov na stránke,
  • jednoduchú reklamáciu a vrátenie tovaru na lokálnu adresu,
  • výber z viacerých možností platby a dopravy,
  • čo najkratší čas doručenia,
  • kvalitu služieb,
  • zákaznícku podporu v lokálnom jazyku.