Vlastníte e-shop, ktorému sa darí a má veľký potenciál pre rast? Potom vám už možno napadlo expandovať. Vyberte si krajinu, ktorá má rastúci e-commerce a zdvihnite vaše podnikanie na vyššiu úroveň. Nebojte sa expandovať s odbornou pomocou. Ktorý trh je teda pre váš ideálny a čím je špecifický? Spísali sme pre vás charakteristiky maďarského a rumunského trhu, na základe ktorých si určite budete vedieť vybrať vhodnú krajinu pre úspešné expandovanie.
Slovenský e-commerce je pomerne malý. Ak chcete vybudovať solídny e-shop, expandovanie za hranice Slovenska patrí medzi úspešné rozhodnutia. Pomôžeme vám vyzdvihnúť jedinečnosť vášho podnikania a pripravíme všetko, čo je potrebné k úspešnému expandovaniu za hranicami.
Pripravili sme pre vás blogový článok s podrobnejšími charakteristikami maďarského a rumunského trhu. Okrem toho, že sme uvedené trhy porovnali, v článku sú uvedené aj naše odporúčania, kde sa naozaj oplatí expandovať.
Obsah článku:
- Charakteristika a najväčšie výhody maďarského trhu
- Charakteristika a najväčšie výhody rumunského trhu
- Porovnanie trhov v číslach
- Komu a kde odporúča expandovať tím Foza SA?
- Zhrnutie na záver
Charakteristika a najväčšie výhody maďarského trhu
Každý e-commerce je iný. Ak si chcete vybrať, kam budete expandovať, mali by ste sa riadiť faktami a dátami. Ďalšími premennými, ktoré vás budú pri expandovaní ovplyvňovať môžu byť špecifická kultúra, aktuálna konkurencia či vyspelosť trhu.
Maďarský e-commerce mal v roku 2019 hodnotu 2,2 miliardy eur, čo predstavuje nárast až o 17% v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Samozrejme expanziu podnietila pandémia Covid-19 a preto v rokoch 2020 až 2021 trh vzrástol o 23%. Predpokladá sa, že do roku 2025 bude maďarský e-commerce rásť o 7% ročne.
Väčšinu objednávok robia naši južní susedia online zo svojho notebooku. Približne 46% online objednávok sa uskutočňuje na smartfónoch. Asi 45% objednávok vzniká prostredníctvom stolného počítača. Na tablete maďari uskutočňujú menej ako 9% nákupov. Keďže sa maďarom v posledných rokoch zlepšujú platové podmienky a rastie im HDP, rastie aj e-commerce.
Základným pilierom pri expanzii do Maďarska je vybudovanie si dobrých osobných vzťahov. Maďari si dávajú záležať na osobnom kontakte buď stretnutím osobne, alebo telefonicky. E-mailová komunikácia je druhoradá. Ich správanie vyplýva najmä zo zlých skúseností v minulosti či nedostatku informácií. Sú opatrí aj kvôli tomu, že natrafili na nespoľahlivý e-shop, ktorý mal napríklad neznámy platobný portál či chybný preklad.
Ak sa chystáte expandovať do Maďarska, treba myslieť na vyššie uvedené fakty. Keďže sa expandovaniu venujeme už viac ako 6 rokov, so všetkým potrebným vám pomôžeme.
Na čom si dávajú záležať maďarskí zákazníci:
- základom by mal byť moderný web prispôsobený potrebám užívateľov,
- ku každému produktu je potrebné uviesť čo najviac informácií,
- kvalitný preklad do maďarského jazyka,
- prepracovaný zákaznícky servis, vďaka ktorému sa buduje dôvera v kupujúcom,
- zákaznícka podpora musí komunikovať v maďarskom jazyku,
- viacero možností platenia za tovar.
Ako na Slovensku, tak aj v Maďarsku sú populárne online porovnávače, ktoré pomáhajú zákazníkom nájsť najlepšie ponuky, porovnávať parametre a ceny produktov či iné informácie. Vďaka porovnávačom si zákazníci efektívne nájdu najlepšiu ponuku, ktorá je momentálne na trhu. Maďarskí zákazníci si pred nákupom pozerajú recenzie, aby predchádzali zlému nákupu.
Zákazníci z Maďarska dbajú na kvalitu produktov. Pred pandémiou preferovali skôr kamenné predajne a maďarské produkty, no po pandémii stále viac nakupujú online a využívajú rôzne platformy.
Aj vy ste rozmýšľali o podnikaní za hranicami Slovenska? Zastrešíme vám kompletný servis, kde v zákazníckom servise nebudú chýbať ani služby lokálnych maďarsky hovoriacich teleoperátorov.
Charakteristika a najväčšie výhody rumunského trhu
Rumunský e-commerce má pre úspešne rastúci slovenský e-shop obrovský potenciál. Rýchlo sa vyvíja, má nízku konkurenciu a čoraz viac ľudí nakupuje online. Taktiež má veľký potenciál rozvoja s predikciou zdvojnásobenia trhovej hodnoty o približne 10 rokov a možno menej.
Podľa predstaviteľov eMAG je v ponuke rumunských e-shopov cca 15 miliónov unikátnych produktov, pričom v Nemecku je ich cez 100 miliónov. Príležitosti sú teda značné. Za posledné 3 roky sa percento ľudí, ktorí vytvorili aspoň jednu online objednávku, takmer zdvojnásobilo. Až 76,7% všetkých transakcií sa uskutočnilo cez mobil, čo predstavuje nárast zo 69,8% v roku 2021.
Hlavné kritéria, na základe ktorých si rumunskí zákazníci vyberajú e-shopy, kde uskutočnia svoj nákup:
- 81% – najlepšia cena
- 72% – daný e-shop má rôzne spôsoby doručenia
- 69% – jednoduchá navigácia na stránke
- 68% – najkratšia možná dodacia lehota
- 66% – jednoduché vrátenie tovaru
Pred kúpením tovaru si zvyknete pozerať recenzie? Rumuni to robia často, pred zadaním objednávky si recenzie pozrie až 54% respondentov. Preferujú najmä dobré ceny a jednoduchý spôsob vrátenia.
Rumunskí zákazníci veľmi často telefonujú a píšu málo e-mailov. Práve preto si treba dať záležať na prepracovanej zákazníckej podpore v lokálnom jazyku.
Trendom na rok 2023 sa stáva doručenie do tzv. lockerov/easyboxov. (Na Slovensku tiež fungujú tieto boxy a pomaly každá doručovania spoločnosť má svoj box.) Čím ďalej, tým viac si zákazníci potrpia na pohodlí a nezávislosti od kuriérskej služby, preto si volia zásielku uložiť do boxu, kde si ju vedia jednoducho vyzdvihnúť po ceste domov či do kancelárie. Čoraz viac žiadané sú aj online pôžičky.
V roku 2022 Rumuni nakupovali online produkty z týchto kategórií:
- Móda – 2,63 miliardy eur (46% trhu e-commerce)
- Elektronika – 1,1 miliardy eur (19% trhu e-commerce)
- Osobná a domáca starostlivosť – 885 miliónov eur (15% trhu e-commerce)
- Hračky, hobby, DIY – 590 miliónov eur (10% e-commerce trhu)
- Potraviny – 146 miliónov eur (2,6% trhu e-commerce)
- Nábytok – 125 miliónov eur (2,2% trhu e-commerce trhu)
- Hudba, filmy, hry – 88,9 milióna eur (1,5% trhu e-commerce)
- Nápoje – 32,1 milióna eur (0,5% trhu e-commerce)
Pri nákupe samozrejme aj rumunskí zákazníci využívajú rôzne porovnávače cien, ktoré dosahujú vysokú návštevnosť a sú nápomocné pri výbere produktov za najlepšie ceny. Populárnym vyhľadávačom módy je napríklad rumunský Glami.ro, na ktorý by ste pri expanzii určite nemali zabudnúť.
Preferovaným spôsobom platby je dobierka (31% respondentov), nasleduje online platba kartou (26%), mobilná a digitálna peňaženka (23%), bankový prevod (19%) a iné spôsoby platby.
Porovnanie trhov v číslach
Pred expanziou je dobré získať čo najviac informácií o danom trhu. S analýzou vám samozrejme radi pomôžeme a vyberieme trh, ktorý je vhodný pre váš segment.
Rumunsko | Maďarsko | Slovensko | |
počet obyvateľov | 19,4 mil. | 10 mil. | 5,4 mil. |
DPH | 19% | 27% | 20% |
aktívne e-shopy | 20 000 | 19 000 | 15 600 |
obrat (€) | 6.3 mld. | 3 mld. | 1.8 mld. |
podiel online predaja | 4.7% | 6.4% | 6.7% |
úroveň rastu e-commerce | 22% | 17% | 13% |
Komu a kde odporúča expandovať tím Foza SA?
Keďže sa expanzií za hranice Slovenska venujeme už viac ako 6 rokov, našou prioritou je osobitý prístup ku každému klientovi.
Pýtate sa, kde vám odporúčame expandovať? Na túto otázku vám budeme vedieť odpovedať až po prvotnej konzultácii a analýze trhu. Každý e-shop má špecifické produkty, ktoré sa môžu viac alebo menej predávať v danej krajine. Pokým klient nie je rozhodnutý, do akej krajiny chce expandovať, vieme vypracovať analýzu trhu, na základe ktorej sa bude vedieť správne rozhodnúť.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že pre slovenské e-shopy je lepšie a jednoduchšie expandovať do Maďarska, najmä kvôli logistike. Avšak čísla hovoria niečo iné. Rumunský e-commerce je na expandovanie vhodnejší, a to hlavne kvôli ekonomike či stabilnejšiemu kurzu (rumunský lei – euro) v porovnaní s forintom v Maďarsku.
Čo sa týka kúpyschopnosti, v Maďarsku a Rumunsku je podobná, no Rumunsko je počtom obyvateľov raz také veľké ako Maďarsko. Do Maďarska sa zasielky doručujú rýchlo, a to aj do 24 hod. Výhodou je, že doručenie z niektorých miest do Rumunska je taktiež už do 24 hod.
Zhrnutie na záver
Ak máte úspešný e-shop, nebojte sa ho ukázať za hranicami Slovenska. Rumunský a maďarský e-commerce sa každý deň vyvíja a rastie. Práve preto by ste mali predbehnúť konkurenciu, využiť potenciál vášho e-shopu a preklopiť ho na zahraničný trh. Expandovanie nie je náročné, hlavne ak vám v tom pomôžu odborníci. My sme pripravení ukázať jedinečnosť vášho e-shopu na zahraničnom trhu, idete do toho s nami?