Expanzia do zahraničia môže byť vzrušujúcim krokom na ceste k väčšiemu úspechu vášho e-shopu. Avšak aby ste sa vyhli rizikám a maximalizovali príležitosti, je nevyhnutné mať jasno v tom, čo všetko je potrebné k úspešnej expanzii a ako môže expanzia do zahraničia ovplyvniť budúcnosť vášho e-shopu. V našom článku sa pozrieme na stratégiu a kľúčové faktory, ktoré by ste mali zvážiť pri plánovaní expanzie vášho podnikania.
Od procesu vytvorenia bankového účtu po fungujúcu reklamu v zahraničí – spoznajte, aké kroky vás čakajú na ceste k rastu a rozvoju vášho podnikania. Buďte pripravení na nové trhy – expanzia do zahraničia si vyžaduje jasnú stratégiu a dobre pripravené podnikanie na dosiahnutie úspechu.
Obsah článku:
- Ako prebieha vytvorenie bankového účtu ako súčasť expanzia do zahraničia?
- Čo všetko Foza Sa ponúka v oblasti podpory a prekladov
- Spolupráca Foza Sa s marketingovými agentúrami
- Ako funguje reklama pri vstupe na nové trhy – expanzia do zahraničia?
- BONUS: Ako si e-shop udrží zákazníkov?

1. Ako prebieha vytvorenie bankového účtu ako súčasť expanzia do zahraničia?
Spoločnosť Foza Sa vás dôkladne informuje o miestnych požiadavkách a procesoch v bankách. Pomôžeme vám s prekladom dokumentov a navigáciou v rámci miestnych bankových systémov. S dobrou prípravou a odbornou pomocou si jednoducho otvoríte účet v Rumunsku alebo v Maďarsku a môžete začať svoje obchodné dobrodružstvo na nových trhoch.
Pri založení účtu v Rumunsku je nutné doložiť dokumenty o danej spoločnosti, ktoré budú preložené do rumunčiny a overené u notára. Po overení odnesieme dokumenty do banky. V banke zamestnanec preverí dokumenty a ak sú všetky v poriadku, klient musí osobne prísť podpísať zmluvu o vytvorení účtu. Proces overenia trvá približne týždeň.
Počas procesu otvorenia účtu vás bude sprevádzať náš zamestnanec, ktorý bude prekladateľom a pomôže vám riešiť akékoľvek otázky zo strany banky. Dôležité je, že otvorenie účtu sa vykonáva v centrále danej banky, nie v miestnej pobočke. Tento krok zohráva dôležitú úlohu v procese, akým prebieha expanzia do zahraničia, pretože umožňuje vašej spoločnosti fungovať v súlade s miestnymi požiadavkami. Ak počas procesu vytvárania účtu banka nemá žiadne ďalšie otázky týkajúce sa spoločnosti, proces otvorenia účtu je dokončený do 3 pracovných dní.
Proces založenia účtu v maďarskej banke je súčasťou krokov, ktoré zahŕňa expanzia do zahraničia, a je identický, avšak s jedným rozdielom. Maďarské banky vyžadujú, aby zahraničné spoločnosti mali v Maďarsku už nejakú zmluvu alebo partnerský vzťah, ktorý môžu predložiť. To dokazuje, že klient už má prebiehajúcu aktivitu v Maďarsku a spolupracuje s miestnymi partnermi, čo podporuje expanzia do zahraničia. Otvorenie účtu v Maďarsku môže trvať o niečo dlhšie v porovnaní s Rumunskom.
2. Čo všetko Foza Sa ponúka v oblasti podpory a prekladov
V našej spoločnosti sa zameriavame na prispôsobenie všetkých aspektov e-shopu tak, aby bola expanzia do zahraničia čo najhladšia a efektívnejšia. Snažíme sa pracovať tak, akoby ste mali interného zamestnanca priamo vo vašej firme.
- Pracovník pridelený k danému e-shopu je k dispozícii 8 hodín denne a v prípade potreby aj dlhšie, aby sme zabezpečili spokojnosť a poskytli dostatočnú podporu. Naša pridelená osoba je flexibilná a vie pomôcť okrem zákazníckej podpory aj s inými požiadavkami, či už ide o získavanie informácií z rumunského alebo maďarského trhu.
Navyše, naša hodnota spočíva aj v tom, že máme ďalšieho zaučeného experta pre konkrétny e-shop, ktorý môže zastúpiť prideleného pracovníka v prípade nečakaného ochorenia alebo dovolenky. To znamená, že zákaznícka podpora nebude uzavretá a môžeme vám tak poskytnúť nepretržitý servis. Okrem toho, klienti majú po ruke skúseného manažéra spoločnosti Foza Sa, ktorý pomohol zabezpečiť fungovanie viac ako 20 e-shopov v Rumunsku po dobu viac ako 6 rokov.
- Poskytujeme aj prekladateľské služby. Tieto služby prevažne vykonáva pridelená osoba danému e-shopu. Ak je potrebné prekladať viac obsahu, máme prekladateľa, ktorý sa zameriava výhradne na preklad a menej na zákaznícku podporu.
Pomôžeme vám s registráciou na porovnávači cien compari.ro a eMag.ro, čo je obdobou rumunského Amazonu. Samozrejmosťou je aj vytvorenie účtu a zaregistrovanie rumunského telefónneho čísla, kde po registrácii spúšťame zákaznícku podporu. Navyše zabezpečujeme zberné miesto a lokálnu adresu pre daný e-shop, kde si môžete vyžiadať doručenie reklamácií a vrátených balíkov a udržiavať ich evidenciu v online systéme.
Náš tím poskytuje konzultácie v rámci procesov a právnych činností vrátane právneho a daňového poradenstva. Ak plánujete založiť spoločnosť, radi vám s tým pomôžeme. Taktiež spolupracujeme s rôznymi strategickými partnermi, aby sme pomohli s online marketingom. Snažíme sa nájsť najefektívnejšie spôsoby, ako propagovať e-shop a dosiahnuť úspech na zahraničných trhoch prostredníctvom expanzia do zahraničia.
3. Spolupráca Foza Sa s marketingovými agentúrami
Expanzia do zahraničia je oblasť, ktorej sa venujeme už viac ako 6 rokov, počas ktorých sa nám podarilo nadviazať množstvo cenných kontaktov. Momentálne spolupracujeme so slovenskými agentúrami, rumunskou agentúrou a tiež freelancerom. Spolupráca môže prebiehať nasledovne:
- Poskytneme vám kontakt na reklamnú agentúru, kde viete nadviazať spoluprácu priamo s nimi, bez našej priamej intervencie.
- Ak preferujete centralizovaný prístup, môžeme zabezpečiť, aby všetka komunikácia prebehla cez nás, rýchlo a efektívne. Stratégiu a know-how si samozrejme marketingová agentúra rieši priamo s klientom.
4. Ako funguje reklama pri vstupe na nové trhy – expanzia do zahraničia
Na rumunskom a maďarskom trhu reklama funguje podobne ako na iných trhoch napríklad na Slovensku a v Česku. Zviditeľnenie e-shopu môže trvať od 1 do 2 mesiacov (alebo viac) v závislosti od množstva času a finančných prostriedkov, ktoré majiteľ e-shopu investuje do svojho podnikania.
Taktiež záleží na tom, akú stratégiu si majiteľ e-shopu zvolí – buď má možnosť agresívnejšie rozbehnúť reklamu a rýchlo dať vedieť o svojom e-shope na rumunskom alebo maďarskom trhu, alebo môže postupovať pomalšie a postupne budovať svoju prítomnosť. Na prvú variantu, teda rýchlejší rozbeh, je potrebný väčší rozpočet, zatiaľ čo na druhú (pomalšiu cestu) stačí aj menší rozpočet. Presnú sumu je ťažké určiť, pretože každý e-shop je jedinečný a má svoje výhody a nevýhody na danom trhu.
Netreba však očakávať, že e-shop bude na novom trhu úspešný s mesačným rozpočtom napríklad 50 eur na reklamu. Ak je rozpočet obmedzený, je rozumnejšie, aby expanzia do zahraničia počkala, kým budete môcť investície postupne zvyšovať.
Ako prvý krok odporúčame zaregistrovať sa na compari.ro a Árukereső.hu, kde si môžete porovnať ceny a získať prehľad o konkurencii (s registráciou vám samozrejme pomôžeme). Ďalej odporúčame zvážiť eMag.ro (marketplace), ktorý je obľúbený medzi rumunskými zákazníkmi hlavne kvôli rýchlemu vráteniu tovaru a účinnému riešeniu reklamácií. Aj keď má eMag vysoké provízie, oplatí sa tam registrovať, pretože to zvyšuje dôveru rumunských zákazníkov voči vášmu eshopu.
- Náš TIP:
Ak si zákazníci zakúpia produkty cez eMag, odporúčame, aby ste do balíka pribalili informačný leták alebo ponuku so zľavou na svojom e-shope. Tak viete jednoducho prilákať zákazníkov priamo na vašu stránku, kde môžu spraviť budúci nákup.
Aktuálne trendy v oblasti e-commerce a marketingových stratégií nájdete aj na Ecommerce News Europe, kde sú pravidelne publikované analýzy o správaní zákazníkov a vývoji online trhov v Európe.
5. BONUS: Ako si e-shop udrží zákazníkov?
Naša spoločnosť sa priamo marketingu nevenuje. Avšak počas našej dlhoročnej praxe vieme uviesť pár tipov a skúseností priamo od našich klientov, ktoré im pri udržaní rumunských a maďarských zákazníkov pomohli.
E-shop si zákazníkov udrží napríklad skrz prvú pozitívnu skúsenosť. To znamená, že e-shop dodrží dobu dodania a zabezpečí, že všetky produkty, ktoré si klient kúpil, aj dostane. Na základe toho môžete napríklad na mesačnej alebo týždennej báze ponúkať rôzne zľavy prostredníctvom e-mailu. Určite veľkým plusom, ba dokonca pridanou hodnotou je to, že zákazník si vytvorí svoj účet na e-shope, kde bude mať prístup k rôznym vernostným zľavám.
To, že ponúknete zľavy novým zákazníkom, sa môže vyplatiť v tom, že sa z daného zákazníka stane verný klient, ktorý sa stále vracia, najmä ak predávate produkty, ktoré potrebuje pravidelne, napríklad tonery do tlačiarní. Keď dokážete pritiahnuť a udržať si takého zákazníka, získate pravidelný prísun objednávok bez potreby ďalšej reklamy, čo je obrovská výhoda.
Naopak sa môže stať, že prvá skúsenosť klienta nebude úplne pozitívna – napríklad dostane pokazený produkt. V takomto prípade záleží na tom, ako rýchlo a efektívne vybavíte jeho reklamáciu. E- shop by mal mať správny prístup a byť proaktívny voči klientovi, čo zahŕňa rýchle vybavenie reklamácií či vrátenie peňazí. Tieto kroky patria medzi hlavné piliere udržania zákazníkov, ktorí majú istotu, že sa na daný e-shop môžu spoľahnúť aj v budúcnosti a že môžu nakupovať bez starostí.